- Co je to Talnet?
Talnet je projekt, který dlouhodobě pečuje o rozvoj nadání (převážně) náctiletých v různých směrech; původně bylo zaměření přírodovědné a technické, dnes je spektrum oborů širší. Zajišťuje on-line T-kurzy mnoha oborů, prezenční T-exkurze na vědecká pracoviště a jiná zajímavá místa, zprostředkovává nadaným kontakt s vysokoškolským prostředím i s podobně naladěnými vrstevníky. Nejvýraznější akcí je týdenní letní T-expedice zapojující studenty do vědeckého bádání.
- Co je to T-expedice?
T-expedice má za úkol poskytnout nadaným možnost zapojit se do týdenního vědeckého výzkumu a prezentovat své výsledky. Myšlenkou je, že to není “simulace” vědy, ale pokud možno opravdový vědecký záměr, který může být nějak užitečný např. v kontextu regionu konání, nebo pochopitelně i jinak. Samozřejmě nelze počítat s průlomovými vědeckými objevy po týdenní práci, ovšem Talnet má snahu brát expedici co nejvíce vážně a skloubit vědecký a pedagogický rozměr ve vyrovnaném poměru. S trochou nadsázky lze říci, že to není žádný “letní tábor”, ale zkrátka vědecká expedice s určitými cíli vyžadující úsilí všech zúčastněných. T-expedice se koná od roku 2013 a její podoba se s lety na základě bohatých zkušeností modifikuje, mimo jiné vzniká více regionálních větví.
- Jak ve zkratce T-expedice a její příprava probíhá?
Student (tedy tzv. garant záměru), který přijde se svým nápadem, jej během školního roku promyslí a připraví k realizaci v rámci přípravného kurzu. Na jaře se mu do týmu přihlásí další studenti, kteří s ním chtějí tento záměr zrealizovat. Přes on-line prostředí (jsou to zpravidla lidé z celé republiky) garant seznámí svoje nové kolegy s tím, co se bude dělat, a v létě to během týdne, kdy se reálně uvidí, zrealizují. Výsledky jsou prezentovány na konci expedice pomocí posterů. Později také vyjde sborník s odbornými články z této expedice.
- Co se děje před T-expedicí?
Příprava na T-expedici začíná již na podzim předešlého roku. Potenciální garanti se hlásí do Kurzu nové generace, kde po dva semestry pracují na formulaci svého vědeckého záměru, dozvídají se o fungování vědy a setkávají se na on-line setkáních, kde se vědecká tematika probírá. Na jaře se otevře on-line prostředí pro přípravu, kde každý garant nachystá přípravné úkoly pro své badatele – uvede je do dané vědecké problematiky, naučí je dovednosti nezbytné k provedení svého výzkumu.
- Co se děje na T-expedici?
Během jednoho letního týdne se všichni zúčastnění prezenčně sejdou a provádějí své výzkumy v jednotlivých badatelských sekcích, které si vyberou. Každý večer se scházejí na briefingu, kde se navzájem informují o své práci a pokrocích. Na konci expedice zpracují své výsledky do formy posteru a prezentují je sobě navzájem, případně i veřejnosti.
- Co se děje po T-expedici?
Výzkumný tým po expedici shrne své poznatky do vědeckého článku, který vyjde ve společném sborníku. S koncem T-expedice zpravidla začíná cyklus přípravy na T-expedici následující.
- Jsou vědní obory pro badatelské záměry nějak omezeny?
Existují samozřejmě vědní obory jako biologie a historie, které se nám na expedicích opakují, ale reálně oborová omezení nejsou. Lze stavět robota, zkoumat podmínky pro handicapované ve městě, zkoumat umělecká díla v krajině… V podstatě o to více vítáme cokoli originálního, co jsme ještě na expedici neměli.
- Jaká jsou omezení tvorby badatelských záměrů?
Jedno z omezení je časové – je potřeba vymyslet takový výzkumný záměr, aby bylo možné jej realizovat v létě v průběhu jednoho týdne, nehodí se tak dlouhodobější výzkumy. Další potenciální omezení může být finanční – nelze zaručit, že by bylo možné koupit dražší vybavení. Podmínky na expedici sice nemusí být vyloženě polní, ale je lepší vytvářet projekty s menší finanční náročností a menšími nároky na specifické prostředí ve smyslu vysoce sterilní laboratoře. Lze ovšem uvažovat například o spolupráci s nějakým univerzitním pracovištěm v místě konání expedice, ale to už velmi záleží na konkrétní situaci.
- Musím již při přihlášce do kurzu vědět, jaký obor či přímo téma chci zkoumat?
Není to nezbytně nutné. Začátek kurzu totiž k nalezení oboru a tématu slouží, tudíž mít konkrétnější představu je spíše drobné významné plus než podmínka. Na začátek úplně stačí vědět něco ve stylu “zajímá mě ekologie, zajímá mě historie, zajímá mě IT…”.
- Je možné expedici využít pro tvorbu práce do SOČ?
Teoreticky to možné je. Doporučujeme však myslet na to, že týden práce není úplně mnoho a že na zpracování SOČ se pravděpodobně lépe hodí jiné, z hlediska práce dlouhodobější projekty (např. Otevřená věda). Na T-expedici jde hlavně o zážitek z přípravy projektu, expediční zkušenosti (v případě venkovních aktivit autentický zážitek z “terénu”) a týmovou sounáležitost.
- Je přípravný kurz povinný?
V případě, že má student zájem realizovat svůj potenciální výzkumný záměr, je povinen přípravný kurz absolvovat – získat určitý počet bodů za úkoly a úspěšně obhájit svůj projekt před komisí. Kurz obsahuje návodné úlohy k úspěšnému vystavění projektu a zároveň poskytuje studentům i teoretické znalosti o prostředí vědy a jeho náležitostech. Má-li student zájem se zapojit jako “řadový” badatel v týmu někoho jiného, týká se ho pouze tzv. on-line příprava, která bývá v provozu od jara.
- Kolik stojí účast v přípravném kurzu?
Kurz je bezplatný. Projekt je financován v rámci projektů zaměřených na podporu nadání. Podobně za týdenní T-expedici bývá poplatek pouze symbolický v řádu několika set korun.
- Kdo se do přípravného kurzu může přihlásit?
Optimální věk přibližně odpovídá věku středoškolského studenta, zpravidla uvádíme věk 14-19 let. Výjimky jsou pochopitelně možné, ovšem u starších už lze preferovat spíše zapojení na pozici experta. Jinak není rozlišováno dle typu školy, oboru zájmu, ani jiných kritérií.
- Do kdy mohu svoji účast na přípravném kurzu / na T-Expedici zrušit?
V přípravném kurzu lze aktivity “bez následků” zanechat před obhájením badatelského záměru, což bývá přibližně v lednu. Účast badatele na expedici je případě takového přání vhodné zrušit nejpozději 14 dní před začátkem T-expedice. Náhlé zdravotní a podobné problémy jsou pochopitelně dostatečnou omluvou vždy.
- Pracuje se na expedici s odborníky?
Všichni mladí garanti by měli mít k ruce experta, tedy vystudovaného odborníka, který pomůže studentovi s odbornou stránkou věci a poradí mu s přípravou záměru. Může to být akademik, někdo ze spolupracovníků Talnetu (akademici, pedagogové, studenti na univerzitách), může to být i nadšený a schopný pedagog z garantovy školy. Student může svého experta na expedici nominovat sám, ovšem instruktoři přípravného kurzu jsou také schopni experta doporučit či sehnat.
- Kdo je kdo na T-expedici?
T-expedice je struktura, ve které je vícero rolí, a je dobré si ujasnit terminologii. Badatel je “řadový” výzkumník, ať už účastník jiných aktivit Talnetu nebo nováček, který se přihlašuje do badatelské sekce na základě svého zájmu a účastní se výzkumu pod vedením svých nadřízených.
Garant je vrstevník badatelů, který se rozhodl zpracovat svůj vlastní výzkumný záměr – před expedicí tedy absolvuje přípravu záměru v rámci Kurzu nové generace (speciální T-kurz zaměřený na přípravu expedičních záměrů), svůj nápad v oboru svého zájmu rozpracuje do formy jakési zjednodušené grantové žádosti, záměr obhájí před komisí, nabere do své sekce badatele, připraví je na expedici a na prezenční části vede svůj tým. K ruce má zpravidla experta, což je člověk erudovaný v daném oboru (např. akademický pracovník), se kterým garant konzultuje odbornou stránku věci, realizovatelnost svých nápadů nebo třeba shánění přístrojového vybavení. Je dobrým zvykem, že se expert účastní i prezenční části a kooperuje s badatelskou sekcí.
Na expedicích je možno potkat také expertogaranty, což jsou v podstatě experti, kteří ovšem sekci vedou a organizují sami (není tam tedy žádný náctiletý garant, ale vše je v režii “dospěláka”, ať už spolupracovníka Talnetu nebo externisty). Jejich sekce fungují obdobně, ovšem Talnet typicky nezasahuje do přípravy záměru a odborník si svůj projekt organizuje z velké části po vlastní ose.
V neposlední řadě jsou důležití lidé, kteří se dají jednotně označit jako organizátoři. Jedná se o zaměstnance NPI ČR, kteří se profesně věnují práci s nadanými a zajišťují běh Talnetu – metodici podpory nadání, psychologové atp. Do kategorie organizátorů lze počítat i instruktory T-kurzu zvaného Kurz nové generace (KNG), který připravuje, jak bylo zmíněno výše, garanty k realizaci jejich záměru. Organizátoři asistují při přesunech týmů, zajišťují technické a praktické věci, starají se o zázemí expedice.
- Co je to on-line příprava?
Jedná se o krátký on-line kurz, který jsou badatelé povinni před expedicí absolvovat, aby se mohli zúčastnit prezenční části.
- Co musí badatel (řadový účastník expedice) splnit, aby se mohl expedice zúčastnit, a proč?
Po badatelích je vyžadována zejména motivace a nadšení pro věc. Kromě toho je ovšem potřeba zapojit se do on-line přípravy a splnit předložené úkoly nad bodový limit stanovený pro danou sekci. Toto opatření není samoúčelné – slouží k tomu, aby se některé potřebné dovednosti badatel naučil s předstihem a ušetřil se tak čas na prezenční části. Dává badateli lepší přehled o tom, co je náplní záměru, než anotace v přihlášce – badatel tak má šanci zjistit, zda se třeba záměr neminul s jeho očekáváním, a nebýt s takovou skutečností konfrontován až na expedici samotné. Rovněž plnění přípravy ukáže garantovi, že jeho badatelé jsou motivováni k práci a že jsou ochotni do společného projektu vložit potřebné úsilí a entuziasmus.
- Je povinná práce v on-line prostředí?
Ano. Až na samotnou expedici v létě probíhají všechny aktivity on-line a bez jejich plnění nelze na expedici jet.
- Čím je celý projekt ukončen?
T-expedici uzavírá posterová prezentace výsledků výzkumu. Dalším výstupem je odborný článek publikovaný v každoročním tištěném expedičním sborníku.
- Co když mám nějaký jiný specifický dotaz, na který jsem doposud nenašel odpověď?
V tom případě se neváhej obrátit na instruktory přípravného Kurzu nové generace: Aňu Korytářovou a Kubu Sochora , kteří ochotně všechny dotazy zodpoví a poradí.